Final Fantasy a Realm Reborn

Är det egentligen inte dags nu? Att kamma håret, knyta slipsen, damma av sig lite och skriva igen? Jo, jag tycker faktiskt det, efter en tämligen lång paus från detta vore det faktiskt roligt att skriva lite nonsens ibland. Min tillvaro tog en oväntad vändning och tumultet resulterat i att bloggen stängdes under en tid då jag fokuserat på annat, men så plötsligt började det rycka lite försiktigt i skriverinerven igen.

I spelväg spenderas mången timma på det numera fantastiskt trevliga spelet Final Fantasy XIV, där jag med min vapendragare Lania på rpgaiden.se slåss med drakar och annat oknytt. Om just Final Fantasy XIV kan jag proklamera att Square Enix har betalat tillbaka tusenfalt för den digitala tågolycka de släppte lös på oss intet ont anande Final Fantasy fans runt 2010 (om jag inte missminner mig).

A Realm Reborn blev nya titeln på den omgjorda versionen som släpptes i december 2013, men trots att jag uppskattade den upphottade versionen när jag testade betaversionen blev det inte att jag fortsatte spela då jag inte hade någon vän som var sugen på att följa med ut på äventyr. När jag återupptog äventyrandet i Eorzea visade det sig att ett flertal bekanta och vänner var intresserade av spelet och nu har vi fått ihop ett litet men mycket trevligt Free Company eller guild som man brukar kalla det i andra spel av samma karaktär. Så, nu har vi en stabil liten grupp spelare, ett Free Company på rank 8, vilket är max samt ett hus där vi ägnar oss åt spännande ting såsom grönsaksodling och chocoboträning. Nyligen släpptes även en expansion vid namn Heavensward där nya områden, tre nya klasser samt flygande mounts introducerats.

ffxiv_28062015_165910

Vad som skiljer Final Fantasy XIV från de andra stora spelen i MMO-djungeln är att man tillåts spela alla olika klasser på en och samma karaktär genom att helt enkelt byta itemset när helst man behagar anta något av sina andra jobb. Detta innebär såklart att man inte behöver växla mellan olika karaktärer när helst man behagar byta klass, enda anledningen till att göra någonting sådant skulle såvitt jag vet vara av rent kosmetiska skäl.

För egen del har jag trillat in i rollen som Healer, kanske ett naturligt val då jag är van att i onlinespel mer luta åt supportroller överlag. Jag har även satsat på en DPS-klass i form av en Summoner som jag kan växla till när andan faller på. Min mainklass var Whitemage men i och med att expansionen levererade den nya fantastiska klassen Astrologian hamnade min originalklass lite på is. Nu ska jag inte fördjupa mig i klasser i just detta inlägg men kommer att redogöra lite kring mina val av klasser tids nog.

Final Fantasy XIV har crossplatformstöd vilket innebär att alla spelar tillsammans oavsett om man sitter med PS3, PS4 eller PC. Finns ingen anledning att låta bli att testa spelet om man är lite nyfiken, det finns nämligen en 14-dagas trial här. Vi håller till på Zodiark!

Kommentera

